راهنمای استفاده از گرامرلی

Saturday، ۱۷ Shahrivar ۱۴۰۳

گرامرلی چیست

گرامرلی (Grammarly) یک پلتفرم آنلاین رایگان است و با هدف ویرایش و تصحیح هر متنی غلط‌گیری، رفع ایرادات نگارشی و مبارزه با سرقت علمی طراحی و راه‌اندازی شده است. دسترسی به امکانات و قابلیت های آن تنها با خرید اکانت پرمیوم گرامرلی امکان پذیر می باشد. البته نسخه رایگان آن نیز می تواند کار شما را راه بیاندازد. نرم افزار گرامرلی بیش از ۵۰۰ قاعده و اصول گرامری، نگارشی و املایی زبان انگلیسی دارد. همچنین از گرامرلی برای ویرایش و غلط‌گیری متون اداری، رسمی، تجاری و انواع دیگر متون تخصصی نیز استفاده می‌کنند. گرامرلی به کاربران خود نمرۀ ارزیابی برای مهارت نوشتاری آن‌ها اختصاص می‌دهد، این نمره به حدی دقیق و معتبر است که حتی برای نگارش مقالات علمی نیز کاربرد دارد و مجلات و انتشارات معتبر بین‌المللی مانند الزویر، ساینس دایرکت، وایلی و … این عدد را به عنوان معیاری جهت سنجش زبان مقالات خود قرار می‌دهند. علاوه‌ بر این موارد ،از گرامرلی برای بررسی سرقت ادبی و حفظ حقوق صاحبین اثر نیز استفاده می‌کنند. در ترجمه تخصصی متن به انگلیسی و یا ترجمه کتاب به انگلیسی نیز، گرامرلی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

ثبت نام، پنل کاربری Grammarly و امکانات آن

برای دسترسی به امکانات نرم افزار گرامرلی ابتدا باید ثبت نام کنید. برای ثبت نام در گرامرلی نیز به یک ایمیل نیاز دارید. با استفاده از ایمیل خود و انتخاب رمز عبور و وارد کردن نام خود می‌توانید ثبت نام خود را تکمیل کنید. البته این امکان هم برای شما فراهم شده که با استفاده از جیمیل و یا فیسبوک خود نیز عضو گرامرلی شوید. پس از ثبت نام و تایید ایمیل خود وارد پنل کاربری گرامرلی می‌شوید.

در پنل کاربری گرامرلی رایگان، امکانات و قابلیت‌هایی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح خواهیم داد.

نحوه بررسی ایرادات نگارشی و فنی و تصحیح آن‌ها با گرامرلی

پنل کاربری گرامرلی دارای بخش‌های مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • My Grammarly

  • Account

  • Apps

  • Premium

  • Log out

قسمت My Grammarly مهم‌ترین بخشی است که ما از طریق آن می‌توانیم کار خود را شروع کنیم. در این قسمت می‌توانیم فایل متنی مورد نظرمان را در فرمت‌های docx، odt، rtf، و text در گرامرلی آپلود کنیم. همچنین در این قسمت امکان تایپ متن به صورت آنلاین نیز فراهم شده است و همزمان می‌توانید ایرادات و غلط‌های نگارشی، گرامری و املایی را پیدا کنید و آن‌ها را اصلاح نمایید.

قسمت Goals که در منوی سمت راست قرار گرفته شامل گزینه‌های زیر می باشد:

  • Audience

این گزینه در شخصی‌سازی نوع مخاطبان به شما کمک می‌کند و شامل گزینه‌های زیر می شود:

General: در این قسمت متن در حالت عمومی قرار گرفته است دارد و تقریباً هر شخصی به راحتی قادر به درک آن خواهد بود.

Knowledgeable: این حالت بیشتر برای افراد دانشگاهی، اساتید و پژوهشگران مناسب است و برای متون علمی و پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرد.

Expert: در این حالت خواننده نیازمند بالاترین سطح درک مطلب از تخصص مورد نظر را دارد و ساختارهای پیچیده گرامری در متن استفاده شده است.

  • Formality

با این گزینه می‌توانید نوع ساختار متن را مشخص کنید تا گرامرلی به طرز دقیق‌تری متن را بررسی کند. سه حالت برای این این گزینه وجود دارد:

Formal: برای متون رسمی، اداری و مقالات از این حالت استفاده می‌کنند.

Informal: برای متون عمومی و مکالمات آنلاین و غیر رسمی، این گزینه را استفاده می‌کنند.

Neutral: متون غیررسمی و عمومی را با وسواس بیشتری بررسی می‌کند.

  • Domain

این گزینه برای دقیق‌تر کردن پیشنهادات گرامرلی مناسب می باشد و بیشتر برای متون آکادمیک و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • Tone

این گزینه لحن نوشته را مشخص می کند و به گرامرلی در ویرایش و تصحیح هر چه بهتر متن کمک می کند. لحن نوشته می‌تواند طنز، انگیزشی، واقع‌گرایانه و … باشد.

  • Intent

شما با سفارشی‌سازی این گزینه می‌توانید هدف نوشته خود را مشخص نمایید، مواردی که گرامرلی برای شما ایجاد می کند شامل موارد زیر هستند:

Inform: این گزینه برای متونی که ماهیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی دارند، مناسب است.

Describe: اگر متنی توصیفی دارید، بهتر است از این گزینه استفاده کنید.

Convince: در متونی که هدف شما متقاعدسازی خواننده است، این گزینه مناسب می باشد.

Tell a Story: افرادی که در حوزه تولید محتوا و یا نویسندگی فعال هستند، می‌توانند با انتخاب این گزینه، متونی منحصر بفرد و جذاب ایجاد کنند.

پس از مشخص کردن موارد فوق، روی گزینه ی Done کلیک کنید و منتظر بمانید تا گرامرلی بررسی‌های لازم را انجام دهد و نتیجه را برای شما ارائه دهد. زمانی که گرامرلی متن مورد نظر شما را بررسی می کند، بخش‌های مهمی در حالت رایگان Grammarly پیش روی شما قرار می گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کاربرد گرامرلی

ارزیابی متن در گرامرلی – Performance

بخش اول مربوط به Performance یا عملکرد کلی متن می باشد که متن شما را از لحاظ چند معیار بررسی می کند که عبارتند از :

گرامرلی به متن شما نمره ای از 0 تا 100 خواهد داد.

پس از آن در بخش Word Count اطلاعاتی مانند تعداد کاراکترها، کلمات، جملات و زمانی که خواننده صرف خواندن آن متن می کند، آورده شده است.

در بخش Readability متن شما از نظر طول جملات و کلمات و خوانایی متن ارزیابی می‌شود.

قسمت Vocabulary اطلاعاتی در مورد منحصربفرد بودن کلمات و میزان کم‌کاربرد بودن آن‌ها به شما ارائه می‌دهد.

در نهایت می‌توانید از بخش Performance تمامی گزارشات را به صورت فایل PDF دریافت نمایید.

بخش All alerts که تمامی خطاهای احتمالی متن را در خود جای داده است شامل قسمت های زیر می باشد :

Correctness : در صورت وجود ایرادات احتمالی در گرامر، یا قواعد املایی و نشانه‌گذاری، خطاهای موجود در این بخش دسته‌بندی می‌شوند.

Clarity : این گزینه میزان قابل‌فهم‌بودن متن را اندازه‌گیری می کند.

Engagement : این گزینه قابلیت سنجش جذابیت متن را دارد.

Delivery : این گزینه کمک می‌کند تا شما بتوانید منظورتان را دقیق تر به خواننده برسانید.

تفاوت گرامرلی پریمیوم با رایگان

نسخه رایگان Grammarly شامل یک سری ویژگی‌ها یی است که برای بررسی املای متن، اصلاح غلط‌های نگارشی احتمالی و پیشنهاد لغات جایگزین می‌باشد و متن را از جهات مختلف بررسی می‌کند و متن را به اصطلاح آراسته می‌کند. اما اگر مایل به بررسی حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر متون انگلیسی خود هستید، باید نسخه پرمیوم گرامرلی را تهیه نمایید. در نسخه پولی، امکانات و قابلیت های گسترده تر و نامحدودی در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، قابلیت‌های مهم دیگری نیز در نسخه پرمیوم گرامرلی برای شما در نظر گرفته شده است، که شامل انتخاب رشته تخصصی، داشتن پیشنهادات متعدد برای جایگزینی لغات متن برای دادن تنوع بیشتر و امکان بررسی سرقت علمی (plagiarism) می باشد. همچنین گزینه Grammarly Premium با عنوان Human Proofreader نیز وجود دارد که متن شما را توسط یک عامل انسانی که متخصص است، ویرایش می‌کند.

خرید اکانت پرمیوم گرامرلی برای کاربران ایرانی هزینه‌ی نسبتاً بالا دارد. البته سایت‌ اکبای خدمات گرامرلی را با قیمتی مناسب تر برای شما فراهم می‌کند.